niedziela, 9 sierpnia 2015

Uff, jak gorąco... Na panujące upały nie ma nic lepszego, niż orzeźwiający deser. Zdecydowałam się na prostą Tarte au citron, którą wzbogaciłam miętą i odrobiną bezy (dla dodania słodyczy). Mięta w kruchym spodzie jest źródłem niesamowitego i niepowtarzalnego aromatu. Tarta ta nie wymaga zbyt wielu pracy i umiejętności. Jednocześnie zachwyca smakiem i aromatem. Spróbuj!




S K Ł A D N I K I :

Ciasto (blacha o śr. ok. 30 cm):
  •  3 szklanki mąki
  • 5 łyżek cukru
  • 3 żółtka
  • 150 g masła
  • 3 łyżki zimnej wody
  • szczypta soli
  • pół szklanki posiekanych liści mięty cytrynowej (pieprzowa też może być)

Masa:
  • 200 ml soku z cytryny
  • 4 jajka i 2 żółtka 
  • 200 ml śmietany 30%
  • 2 łyżki mąki
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia 
  • 120 g cukru 

Beza: 
  • 4 białka
  • szczypta coli
  • 230 g cukru



 P R Z Y G O T O W A N I E :

1. Przygotuj ciasto: mąkę, cukier i masło dokładnie wymieszaj (posiekaj), zrób dołeczek, w którym umieść żółtko, wodę i sól. Ciasto dokładnie zagnieć, dodaj miętę i znowu dokładnie zagnieć. Blachę posmaruj masłem, ułóż w niej ciasto, nakłuj gęsto widelcem, oprósz mąką i włóż do lodówki na 30 min. 

2. Po tym czasie przykryj ciasto papierem do pieczenia. W celu uniknięcia "brzuchów" na papier wysyp ok. 2 szklanki fasoli/grochu i delikatnie dognieć ciasto. Całość (grochu nie ściągamy) włóż do piekarnika nagrzanego do temp. 190 st. C z termoobiegiem na 15 minut.



3. Przygotuj masę: cukier rozpuść w soku cytrynowym, dodaj śmietanę i całość zmiksuj. Cały czas miksując, ostrożnie dodawaj śmietanę, następnie jajka i żółtka (po jednym). Pamiętaj o nieprzerwanym miksowaniu! Na sam koniec dorzuć mąkę i proszek do pieczenia, miksuj jeszcze przez kilka minut. Nie przestrasz się, jeżeli masa będzie "wodnista" ;) Na pewno zetnie się pod wpływem temperatury.
4. Gdy minie czas określony w punkcie 2, wyjmij ciasto z piekarnika, ostrożnie wlej masę i piecz jeszcze przez 18 minut w temp. 190 st. C (grzanie góra-dół).



5. Przygotuj bezę: ubij białka z solą, następnie dodawaj cukier (po jednej łyżce). Ubijaj do całkowitego rozpuszczenia cukru. 

6. Gdy minie czas z punktu 4, wyjmij ciasto z piekarnika i ostrożnie przełóż na nie masę bezową. Piecz przez ok. godzinę w temp. 140 st. C (termoobieg).


7. Gdy beza stanie się chrupka, złocista i popękana, wyjmij placek z piekarnika i oprósz startą skórką z cytryny. 


bon appétit!

5 komentarze:

  1. Ale ona apetycznie wygląda! Zjadłabym :)
    http://rankiemwszystkolepsze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć Kaja :) O Twoim przepisie i blogu dowiedziałam się z programu Pani Ewy-zainteresował mnie przepis na tartę z dodatkiem mięty,ponieważ wielu moich znajomych-w tym ja sama-uwielbiamy miętę..Chciałam zapytać się,czy można dodać do ciasta suszoną miętę?:-? Dziękuję za odpowiedź.Pozdrawiam serdecznie oraz gratuluję udziału w programie Pani Ewy :) Małgosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie robiłam tarty na suszonej mięcie, ale na Twoim miejscu pokombinowałabym:
      1. Dodałabym tylko suszoną mietę lub...
      2. ...wcześniej bym ją trochę namoczyła w wodzie, żeby nadać jej odpowiedniej tekstury.
      Myślę, że wiesz, co mam na myśli ;)
      Podziel się proszę wynikami tego małego eksperymentu :)
      Całusy!

      Usuń
    2. Witam..Tarta wg Twojego przepisu z suszoną miętą przepyszna :) Dałam 4 łyżeczki suszonej mięty do ciasta i wyrobiłam..Ciasto w smaku pyszne,orzeźwiające.Przerobiłam Twój krem cytrynowy na jagodowy ;) Całość pasuje do siebie.Pozdrawiam serdecznie.Buziaki

      Usuń

Akcje

Brunetki, blondynki czyli brownies i blondies Jagodowe lato